Викладач професійно-теоретичної підготовки Шевченко Юлія Юріївна. Фрагмент уроку (вивчення нового матеріалу та узагальнення і систематизації знань) з предмету "Живопис"
Тема уроку: Поняття про колір.
Мета уроку: ознайомити
учнів з кольором, як носієм зображуваних засобів, об’єму, матеріалу, простору; виховати інтерес для
обраної професії, бажання творчо працювати.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: план-конспект
уроку, наочний матеріал, роздатковий матеріал,
індивідуальні картки, кросворд
ХІД УРОКУ:
I.
Організаційна частина.
II.
Актуалізація опорних знань:
III.
Повідомлення теми, мети уроку.
IV.
Вивчення нового
матеріалу.
Колір
відіграє важливу роль у нашому житті та діяльності. У природі немає нічого безколірного.
Людина живе у різноманітному
кольоровому світі. Одні кольори дуже
яскраві й чисті, інші бліді
й настільки невизначені, що деколи важко підібрати
їм назву.
Колір
–
властивість тіл викликати визначені зорові відчуття у відношенні із спеціальним
спектральним складом та інтенсивністю
відображеного або випроміненого видимого випромінювання.
Кольори спектру чергуються в такій послідовності: червоний,
оранжевий, зелений, голубий, синій, фіолетовий.
1866 рік
– Ньютон пропустив сонячні промені
через тригранну призму і побачив спектральну смугу, яка складалася із гамми
(сім) різних кольорів.
Існує три основні
кольори: червоний, жовтий, синій.
Кольори, які втрачають при поєднанні між собою притаманне
їм забарвлення, називаються доповнюючими або додатковими.
У колірному колі доповнюючими
вважаються кольори, що протилежні один одному: жовтий і фіолетовий, синій та
оранжевий, червоний і зелений. При їх змішуванні в однакових пропорціях
отримується сірий колір.
Незважаючи на те, що в колірному спектрі виділено лише
сім кольорів, у природі їх є значно більше. Це пояснюється тим, що колір може
мати різні відтінки або бути змішаним з іншим. Крім того, в сонячному спектрі
немає чорних, білих і сірих кольорів.
Якщо покласти на білий папір кілька листків з дерев
різних порід, то можна побачити, що всі листки зелені, але відрізняються тоном.
Людське око може відрізнити майже 150 кольорових тонів.
Всі кольори поділяються на дві групи:
ахроматичні хроматичні
До ахроматичних відноситься білий, чорний і всі сірі кольори. До хроматичних відносяться всі спектральні
кольори: червоний, оранжевий, жовтий, зелений, голубий, синій, фіолетовий, пурпуровий зі всіма
відтінками й переходами.
Хроматичних кольорів – велика кількість, проте людське око здатне відрізняти
один від одного лиш обмежену кількість, приблизно 300.
Ахроматичні кольори відрізняються
один від одного тільки світлотою.
Коло кольорів зазвичай поділяють на дві частини – теплу і
холодну.
Теплі кольори: червоний, жовтий, оранжевий і всі кольори, в яких
міститься хач частинка цих кольорів. Теплі кольори
нагадують колір сонця, вогню, того, що в природі справді дає тепло.
Холодні
кольори: синій, блакитний, зелений, синьо-фіолетовий,
синьо-зелений і кольори, які можна отримати при змішуванні з цими кольорами.
Холодні кольори асоціюються в нашому уявленні з чимось справді холодним –
кригою, снігом, водою, місячним сяйвом і т.п.
У творчості будь-якого художника існують періоди в яких
він віддає перевагу тій чи іншій кольоровій гамі. Так, відомий іспанських
художник П. Пікассо деякий час працював з холодними
кольорами, інший період – теплими. Одні художники працюють фарбами теплого
відтінку ( Рембрандт, Рубенс, Д. Левицький, Тиціан, В. Тропінін), інші відають
перевагу холодним кольорам (Э. Греко, Мурільо, В. Борисов-Мусатов).
Характеристики кольору.
Хроматичний колір володіє
трьома властивостями:
-
кольоровим тоном;
Будь-який хроматичний колір може бути віднесеним до
певного спектрального кольору. Відтінки, що схожі з одним і тим самим кольором
спектру (але розрізняються, наприклад, насиченістю і яскравістю), належать до
одного і того же тону. При зміні тону, наприклад, синього кольору в зеленому
напрямку спектру він змінюється на блакитний, в зворотньому
— на фіолетовий.
|
|
|
|
|
|
-
світлотою;
Ступінь близькості кольору до білого називають ясністю
(або світлотою)
|
|
|
|
|
|
-
насиченістю;
Два відтінки одного тону можуть розрізнятися ступенем
насиченості. Наприклад, при зменшенні насиченості синій колір наближається до сірого.
|
|
|
|
|
|
-
яскравістю
Однаково
насичені відтінки, що відносяться до одного й того ж кольору спектру, можуть
відрізнятися один від одного ступінню яскравості.
Наприклад, при зменшенні яскравості синій колір поступово наближається до
чорного.
|
|
|
|
|
|
Змішування кольорів.
У технічній естетиці, архітектурі широко використовують змішування кольорів. Основні факти в області змішування кольорів формулюються у вигляді трьох законів.
1-ий закон: для кожного хроматичного
кольору можна знайти інший хроматичний
колір, який
при змішуванні у певній пропорції з першим дає ахроматичний колір. Така пара хроматичних кольорів називається додатковими кольорами. Наприклад: до червоних кольорів додатковими кольорами будуть голубовато-зелені;
до оранжевих – голубі; до жовтих – сині; зелених-пурпурові; до жовто-зелених
– фіолетові. На кольоровому
крузі додаткові кольори лежать на кінцях одного діаметра.
2-й закон: змішування
двох не додаткових кольорів хроматичних різних кольорових
тонів дає завжди новий тон, який лежить у кольоровому
крузі між кольоровими тонами змішуваних кольорів. Наприклад: змішуючи червоний і жовтий кольори
одержимо оранжевий колір, змішуючи червоний і синій – фіолетовий
або пурпуровий. З другого закону випливає, що із будь-яких
трьох кольорів (наприклад, червоний, зелений, синій) розміщених на кольоровому крузі приблизно на однаковій віддалі один відносно одного, можна одержати, змішуючи у визначених пропорціях, всі можливі кольорові
тони.
3-ий закон: результат змішування
залежить від змішуваних кольорів, а не від спектрального складу світлових потоків, які викликають ці кольори. Завжди
можна замінити спектральний оранжевий сумішшю червоного з жовтим і
колір суміші
від цього не зміниться.
Наслідком цього закону є те, що при змішуванні трьох і більше кольорів
результат буде таким самим, якщо б по черзі змішати кольори парами, а потім скласти результати змішування цих пар. Промені, які йдуть
із різних
джерел ніби складаються один з одним. Такий вид змішування кольорів називають складальним або адитивним.
Таким чином, можна зробити два висновки:
ü
при змішуванні двох
кольорів, розміщених у кольоровому крузі поряд, дістанемо новий кольоровий тон,
який міститься між ними. Кольоровий тон при цьому залежатиме від переваги того
чи іншого кольору в суміші;
ü
при змішуванні двох
кольорів, розміщених у кольоровому крузі навпроти один одного, дістанемо
ахроматичний сірувато-білий колір.
Важливе значення має кольоровий
та яскравий контрасти.
Кольоровим
контрастом називається зміна
кольору, яка відбувається внаслідок його сусідства з іншими
кольорами.
Яскравим
контрастом називається зміна яскравості або світлоти
кольору під дією сусідніх кольорів.
Психофізіологічний вплив кольору.
Кольорові
гармонії.
Психофізіологічний вплив на людину в емоціональному плані дуже великий. Колір
може заспокоювати, хвилювати, радувати, печалити, пригнічувати й веселити. Викликати
відчуття теплоти й холоду, бадьорості й втоми, розширювати
та звужувати простір, стимулювати зір, мозок, нерви;
допомагати лікуванню хворих.
Червоний колір – збуджуючий, гарячий, енергійний, життєрадісний. Має саму довшу хвилю, стимулююче впливає на мозок, сприяє збільшенню мускульної напруги, підвищенню тиску
крові та ритму дихання.
Сильно впливає на настрій
людей.
Оранжевий – яскравий, викликає радість, заспокоює або подразнює. Сприяє покращенню
перетравлення їжі та прискорення руху крові.
Жовтий –
стимулює зір,
мозок, нерви, створює веселість, заспокоює деякий нервовий стан.
Зелений – колір природи,
спокою, свіжості, заспокоює нервову систему. Сприяє пониженню тиску крові за рахунок розширених капіляр.
Голубий – світлий, свіжий
і прозорий. Впливає так само як і зелений. Лікувальний колір, полегшує
хворобливий стан.
Фіолетовий –
пишний і благородний: позитивно діє на серце і легені.
Колір втоми
та смутку.
Коричневий –
теплий; створює спокійний настрій, виражає стійкість
та міцність предметів.
Сірий –
холодний, діловий, смутний, створює апатію та сум.
Білий –
легкий, холодний, благородний.
Символ чистоти, добре поєднується з іншими
кольорами.
Чорний –
темний, важкий, різко понижує
настрій. Він дуже красивий, у невеликій кількості
застосовується для контрасту.
V.
Закріплення і систематизація знань.
КРОСВОРД
|
|
|
|
|
|
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Запитання:
1.
Як називається
зміна кольору, яка відбувається внаслідок сусідства кольору з іншими кольорами.
2.
Група кольорів до
яких відноситься білий, чорний і всі
сірі кольори.
3.
Як називається
ступінь близькості кольору до білого.
4.
Чим можуть відрізнятися
однаково насичені відтінки, що відносяться до одного й того ж кольору спектру.
5.
Група кольорів до
яких відносяться всі спектральні кольори.
VI.
Повідомлення домашнього завдання.